Få timer efter stod Klaus Buhl og et dygtigt hold af Forstas-medarbejdere klar til at rette op på strækningen.
”Vi mødtes samme dag med rådgiveren fra COWI. Og så lagde vi hovedet i blød – men kom egentlig rigtig hurtigt i gang. Så det var virkelig fedt, at der ikke skulle bruges lang tid på at træffe beslutninger!”, fortæller Klaus Buhl.
Stærke kompetencer og sammenhold
Selvom processerne har været styret af Banedanmark, som har kørt en fast kontrol, har Forstas’ stærke kompetencer og sammenhold virkelig været i spil gennem projektet.
Et hold på mellem fire og otte Forstas-medarbejdere har på bare tre uger formået at grave ud, sikre en fast base og støbe to store betonrør fast med en diameter på hhv. 2 og 1 meter i diameter. Det største for at lede massive regnmængder væk fra konstellationen, og det mindste for at lade vilde dyr passere gennem en faunapassage.
Derudover har der været pumpevagter til stede de dage, hvor der har været meget regn – så vandet kunne pumpes væk, inden det gik galt igen.
Fokus på omgivelserne
Alle miljøhensyn er truffet i tæt dialog med Herning Kommune og Banedanmarks biolog. Et samarbejde, Klaus kun har rosende ord til:
”Det hele er sket i samarbejde med kommunen og Banedanmark. Det har fungeret supergodt – alle har bidt til æble og gjort, hvad de skulle. Der har ikke været nogen, der har sænket processen – alle har været klar”.
De klare arbejdsgange og det stærke sammenhold har da også resulteret i, at Klaus og hans Forstas-hold har holdt tidsplanen. Og de er netop ved at lægge sidste hånd på projektet, så togene igen kan køre på lørdag.